عفونت بعد از کاشت مو

بازدید کننده 548 سه شنبه 23 آبان 1402 گروه: مقالات
از 0 رای
0

عفونت بعد از کاشت مو اگر در محیطی آلوده و با روش نادرست صورت گیرد باعث عفونت فولیکول‌های مو پس از کاشت خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید کاشت مو یکی بهترین راه‌ها برای درمان کم‌پشتی یا طاسی به شمار می‌رود و در دنیای امروز یکی از پرطرفدارترین روش‌ها شناخته شده است. پیوند مو می‌تواند باعث بازیابی اعتماد به نفس شما شود و در زیبایی چهره شما تاثیر زیادی بگذارد. با این حال، همچنان ممکن است این نوع جراحی با برخی عوارض ناخوشایند نیز همراه باشد. خوشبختانه با پیشرفت فناوری و تجهیزات پزشکی، تکنیک‌ها و روش‌های حرفه‌ای و پیشرفته‌ای برای انجام عمل کاشت مو ابداع شده‌است.

انجام تکنیک‌های جدید توسط پزشک متخصص و باتجربه باعث جلوگیری از عفونت پس از کاشت مو می‌شود و کمک می‌کند این عمل با کمترین عارضه انجام شود.

علت عفونت بعد از کاشت مو چیست؟

عفونت بعد از کاشت مو یکی از عوارض این عمل است که امکان دارد برای برخی از افراد رخ بدهد. علت اصلی عفونت پس از کاشت مو عوامل مختلفی دارد که یکی از انتخاب کلینیک نادرست، پزشک بی‌تجربه و محیط کاشت آلوده است که باعث بروز این موارد است. در ادامه از علت اینگونه عفونت برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد:

1.آلودگی محیطی

اگر محیط کلینیک یا مرکز کاشت مو به درستی ضدعفونی نشده باشد، باعث آلودگی و بروز عفونت خواهد شد.

2.استفاده از وسایل ناقص یا ناسالم

اگر از وسایل غیر بهداشتی استفاده شود، احتمال عفونت افزایش می‌یابد. بنابراین، استفاده از وسایل و تجهیزات بهداشتی استریل از اهمیت بسیاری برخوردار است.

3.عدم رعایت بهداشت توسط خود فرد

فردی که کاشت مو انجام داده است باید بعد از آن با دقت به رعایت بهداشت بپردازد. به طور مثال برای افراد متقاضی موارد زیر پیشنهاد می‌شود که با رعایت آن به صورت دقیق تا حد امکان از بروز عفونت جلوگیری کنند:

• قبل از لمس محل کاشت، استفاده از آب و صابون الزامی است.
  • از دست زدن به محل کاشت تا حد امکان جلوگیری شود.
  • محیط اطراف باید به صورت مرتب تمیز و ضدعفونی شود.
  • از شامپوی مخصوصی که پزشک معرفی می‌کند استفاده کنید.
  • از دستورات پزشک به شکل کامل پیروی کنید و اگر موردی مشاهده کردید به آن اطلاع دهید.

این اقدامات نه تنها به بهبود سریع‌تر و بهتر شدن زخم‌ها کمک می‌کنند بلکه احتمال عفونت بعد از کاشت مو و عوارض دیگر را نیز کاهش می‌دهند.

4.ضعف سیستم ایمنی

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و داروی خاصی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض عفونت پس از کاشت مو قرار دارند. به همین علن پیشنهاد می‌شود اینگونه افراد حتما با نظر پزشک کاشت انجام دهند و با دقت بیشتری دوره نقاهت را سپری کنند.

5.ترشحات زیاد پوستی

پوست برخی از افراد ممکن است بعد از جراحی ترشح زیادی داشته باشد که سبب افزایش رطوبت افزایش و در نتیجه ایجاد محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها خواهد شد.

آنتی بیوتیک برای عفونت بعد از کاشت مو

آشنایی با علائم عفونت بعد از کاشت مو

تشخیص علائم عفونت بعد از کاشت مو به دلیل متورم بودن این ناحیه کاری چالش برانگیز است. اگر بعد از کاشت، تورم و درد مشاهده کردید طبیعی بوده و نشان‌دهنده فعالیت‌های طبیعی بدن در فرآیند بهبود و ترمیم می‌باشد. اما برای اینکه بتوانید از عفونت جلوگیری کنید باید دستورات پزشک خود را کامل اجرا کرده و برای روند بهبودی خود صبور باشید. در زیر برای شما علائمی که ممکن است نشان‌دهنده عفونت باشد را آورده‌ایم:

• افزایش درد در محل کاشت مو
  • پیشرفت تورم و قرمزی
  • تغییر قرمزی محل کاشت به کبودی
  • خروج مایعات غیرطبیعی
  • ترشح عفونت مثل خروج مایع زرد بعد کاشت مو
  • چرک اطراف فولیکول
  • وجود خارش و سوزش زیاد
  • خون‌ریزی محل پیوند مو
  • به وجود آمدن دانه های سفید روی پوست سر

راه های درمان عفونت بعد از کاشت مو

برای جلوگیری از عفونت بعد از کاشت مو، پیشگیری بهترین راه است؛ به همین علت توصیه می‌شود تمام دستورات پزشک خود را به صورت کامل اجرا کنید تا از حد امکان دچار عفونت نشوید. پس از کاشت مو، پزشک نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی برای حفظ سلامت موها و جلوگیری از عفونت را به شما می‌آموزد. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا از بروز عفونت به صورت چشم‌گیری جلوگیری کنید. همچنین پزشک برای شما داروهای خاصی تجویز می‌کند تا احتمال بروز عفونت را به حداقل برساند.

در کنار تمامی موارد گفته شده رعایت بهداشت موها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شامل مراقبت دقیق از محل کاشت مو، شستشوی ملایم و انجام نکات بهداشتی مخصوص موها می‌باشد. رعایت و انجام این اقدامات به شما در پیشگیری از عفونت پس از کاشت مو یاری می‌رساند. همچنین به شما پیشنهاد می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرطبیعی در موها، نیاز است به پزشک خود مراجعه کنید و ایشان را مطلع سازید. در ادامه از راه های درمان عفونت بعد از کاشت مو برای شما بیشتر توضیح داده‌ایم:

دست زدن به محل کاشت ممنوع

دست زدن به محل کاشت به علت انتقال آلودگی‌های مختلف بر روی زخم‌های پیوند مو ممنوع است و در صورت انجام احتمال بروز عفونت را بالا می‌برد. به همین علت پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان از  دست زدن به پوست سر خودداری کنید تا روند درمان شما بدون هیچ مشکلی و با سرعت بیشتر طی شود. همچنین به علت اینکه دلمه‌هایی بعد کاشت روی سر ایجاد می‌شود باید از خاراندن این محل جدا پرهیز کنید و باعث آسیب به فولیکول مو تازه ایجاد شده و همچنین بروز عفونت نشوید. چنانچه خارش شدیدی را در این محل احساس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید تا به شکل اصولی اقدام به رفع آن کند.

مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت بعد از کاشت مو

اگر پس از عمل کاشت مو علائم عفونت بروز کند، پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی هستند که برای کنترل و درمان عفونت کاربرد دارند و با کشتن یا مهار رشد باکتری‌ها به بهبود سریع عفونت کمک می‌کنند. مهم‌ترین نکته در مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت بعد کاشت مو، رعایت دقیق دستورات پزشک است. این دارو باید به تعداد و مدت زمانی که پزشک شما تجویز کرده است، حتی در صورت رفع عفونت مصرف شود.

استفاده از محلول آب نمک

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت بعد از کاشت مو، می‌توانید از اسپری محلول آب نمک استفاده کنید. برخی پزشکان این محلول را برای شما تجویز می‌کنند و برای ایجاد نتیجه بهتر شما باید طبق دستور پزشک به مقدار مشخص از آن استفاده کنید. این نوع اسپری با از بین بردن باکتری‌ها و همچنین تمیز کردن پوست سر، می‌تواند در پیشگیری و بهبود عفونت موثر باشد. برای انجام این کار آب نمک را روی گاز استریل اسپری کنید و به آرامی روی محل کاشت قرار دهید.

عفونت پس از کاشت مو

پرهیز از مصرف الکل و دخانیات

پرهیز از مصرف الکل و دخانیات از مهم‌ترین اصول مراقبت بعد از کاشت مو است. الکل و دخیانت پروسه بهبود زخم را کند می‌کند و حتی می‌تواند باعث تشدید عفونت شود. پس اگر به دنبال درمان عفونت پس از کاشت مو هستید، اولین گام اجتناب از مصرف الکل و سیگار است. این تغییر کوچک در رفتارهای روزمره شما می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و موثرتر زخم‌ها کمک کند.

ورزش سنگین انجام ندهید

بعد از پیوند مو به مدت 1 تا 2 ماه نباید ورزش‌های سنگین انجام داد چرا که باعث افزایش تعریق در ناحیه کاشت می‌شود و محیطی مناسب برای رشد باکتری را فراهم می‌آورد که در نهایت عفونت بعد از کاشت مو را به همراه خواهد داشت. به همین علت به افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند پیشنهاد می‌شود از انجام ورزش سنگین خودداری کنند.

شستشوی سر با شامپوی مخصوص

پزشک به افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند برای شستشوی مو شامپویی مخصوص پیشنهاد می‌کند. استفاده از شامپوی مناسب و همچنین شستشوی آرام، بدون فشار و صحیح سر با آن به بهبود سریع‌تر زخم‌ها منجر می‌شود و احتمال عفونت بعد از کاشت مو به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

عوارض عفونت بعد از کاشت مو

عوارض عفونت بعد از کاشت باعث ایجاد حس ناخوشایند در فرد خواهد شد که در ادامه از برخی از عوارض آن نام برده‌ایم:

• تورم و درد زیاد
  • تغییر در وضعیت پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست سر
  • دانه های سفید بعد کاشت مو
  • نیاز به ترمیم کاشت مو
  • به وجود آمدن التهابات چرکی

آیا عفونت بعد از کاشت مو طبیعی است؟

خیر؛ عفونت پس از کاشت مو طبیعی نیست و در صورت بروز این اتفاق باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار بروز عفونت پس از کاشت مو شدم چیکار کنم؟

برای تشخیص عفونت بعد از کاشت مو و همچنین درمان آن به پزشک مربوط مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

برای عفونت بعد کاشت مو، آنتی بیوتیک تجویز میشه؟

آنتی بیوتیک برای عفونت بعد از کاشت مو در صورت صلاح دید پزشک برای شما تجویز می‌شود.

با کارشناسان ما در تماس باشید