آزمایش قبل کاشت مو

بازدید کننده 1259 چهارشنبه 10 آبان 1402 گروه: مقالات
از 0 رای
0

آزمایش قبل کاشت مو و انجام تست‌های غربالگری از جمله اقدامات مهمی هستند که به پزشک اجازه می‌دهد وضعیت سلامت فیزیکی بدن را ارزیابی کند تا متوجه شود آیا آن فرد مناسب کاشت مو است یا خیر. قبل از کاشت مو پزشک از شما سوالاتی درباره وضعیت سلامتی و بیماری‌های گذشته شما می‌پرسد و نیاز است به طور کامل به سوالات پاسخ دهید. از این طریق پزشک می‌تواند اطلاعات دقیقی از وضعیت سلامتی شما به دست آورد. همچنین پزشک برای شما آزمایش‌هایی را مشخص می‌کند که نیاز است تمام آن را انجام دهید. انجام آزمایش قبل کاشت مو به شما و پزشک مربوطه کمک می‌کند با خیال راحت روند کاشت مو را انجام دهید.

پس انجام آزمایشات قبل از عمل کاشت مو از اهمیت بسیاری برخوردار است و از وقوع عوارض به شکل چشم‌گیری جلوگیری می‌کند به همین علت در موفقیت عمل و سلامتی فرد نقش مهمی را دارد. در ادامه شما با انواع آزمایشات قبل از کاشت مو آشنا خواهید شد.

 

آزمایشات قبل کاشت مو

 

آشنایی با انواع آزمایش قبل کاشت مو

انجام آزمایش قبل کاشت مو به تشخیص صحیح پزشک کمک زیادی می‌کند و برای تشخیص بیماری‌هایی که امکان دارد در فرد وجود داشته باشد یک اقدام ضروری محسوب می‌شود. آزمایش های قبل کاشت مو ضامن سلامتی شما و کادر درمان می‌باشد و رعایت آن حیاتی است. در ادامه شما را با آزمایش‌های مورد نیاز آشنا خواهیم کرد:

 

1. آزمایش قندخون ناشتا FBS

آزمایش FBS یا آزمایش قندخون ناشتا، یکی از حیاتی‌ترین آزمایش قبل کاشت مو است که پزشکان قبل از انجام عمل کاشت از شما می‌خواهند آن را انجام دهید. این آزمایش جهت اندازه‌گیری سطح قند خون در بدن شما در وضعیت ناشتا اجرا می‌شود. اگر سطح قند خون بیش از حد معمول باشد، ممکن است نشانه بیماری دیابت باشد که می‌تواند بر توانایی عمل کاشت مو و همچنین ترمیم زخم‌های جراحی تاثیر زیادی بگذارد. از این‌رو انجام این آزمایش به عنوان یک قدم اساسی در بهبودی و موفقیت عمل کاشت مو ضروری است.

 

2. آزمایش قندخون

برای اطلاع از وجود دیابت در فرد، انجام آزمایش قبل کاشت مو ضروری است. با این کار سطح قند خون مشخص می‌شود تا پزشک متوجه شود آیا فرد واجد شرایط کاشت مو است یا خیر. همان‌طور که می‌دانید داشتن دیابت باعث دیر خوب شدن زخم‌های بدن است به همین علت اگر فردی که مبتلا به دیابت است متقاضی کاشت مو شود، به علت تاخیر در بهبود زخم‌های ایجاد شده خطر عفونت افزایش می‌یابد و فرآیند بهبودی به تاخیر می‌افتد؛ به همین علت پزشک باید تعداد کمی گرافت را از بانک مو بردارد. تعداد گرافت مناسب به تشخیص و تجربه پزشک بستگی دارد و ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. به همین علت آزمایش قندخون از آزمایش های لازم برای عمل کاشت مو است.

 

 

3. آزمایش فشارخون

آزمایش فشار خون از آزمایش قبل کاشت مو است که در روز کاشت انجام می‌شود. در صورتی که فشار خون بیمار بالا یا پایین باشد، تا زمانی که شرایط به حالت نرمال تغییر نکند عمل کاشت مو برای متقاضی انجام نمی‌شود. اما افرادی که دچار بیماری فشار خون هستند فقط بعد از مشورت و اجازه از پزشک و همچنین مصرف دقیق داروهای تجویز شده که کنترل کننده فشار خون می‌باشد می‌توانند پیوند مو را انجام دهند در غیر این صورت، انجام پیوند مو برای افرادی که مشکل فشار خون دارند، از ممنوعیت کاشت مو به‌شمار می‌رود.

 

4. آزمایش انعقادی خون PT یا PTT

انجام آزمایش انعقادی خون برای پیشگیری از ایجاد لخته و یا کنترل خونریزی یک اقدام ضروری می‌باشد. در صورتی که فرد متقاضی دچار مشکلات انعقادی خون یا غلظت خون باشد ممکن است در طی فرایند کاشت لخته ایجاد شده و باعث بلوکه شدن عروق و خون‌رسانی ناکافی به مناطق مختلف بدن شود. همچنین اگر انعقاد به درستی انجام نگیرد، خونریزی در طول عمل جراحی و بعد از آن کنترل نخواهد شد. این عمر باعث از دست رفتن حجم زیادی خون و بروز خطرات جدی خواهد شد. از این‌رو آزمایش انعقادی می‌تواند به پزشک کمک کند تا ریسک‌های مرتبط را مدیریت کند و برای بیمار یک عمل جراحی ایمن‌تر و موفق‌تر فراهم سازد.

 

5. ایدز و آزمایش HIV قبل کاشت مو

آزمایشات HIV از حیاتی‌ترین آزمایش قبل کاشت مو است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چرا که وجود عفونت HIV (ویروس نقص ایمنی) باعث می‌شود توانایی بدن هنگام مقابله با عوامل بیماری‌زا کاهش یابد. برای حفظ سلامتی کادر کلینیک و جلوگیری از انتقال ویروس به بدن دیگران، برای افراد مبتلا به ایدز کاشت مو انجام نمی‌شود. به همین علت مثبت شدن آزمایش HIV از ممنوعیت کاشت مو به‌شمار می‌رود.

 

6. آزمایش هپاتیت HCV  و HBS

هپاتیت B و هپاتیت C از نوع ویروس‌های خطرناک عفونی هستند که به کبد حمله می‌کنند. متاسفانه هپاتیت از فردی به فرد دیگر از طریق ابزارهای جراحی و خون قابل انتقال است. به همین علت جهت حفظ سلامتی کادر درمان و حفظ تمیزی محیط کلینیک برای افراد مبتلا به هپاتیت، کاشت مو انجام نمی‌شود.

 

7. آزمایش ادرار UA

قبل از عمل کاشت مو، انجام آزمایش ادرار یکی از مراحل مهم در ارزیابی سلامتی بیمار است. آزمایش ادرار اطلاعات مهمی ارائه می‌دهد که تا پزشک بتواند وضعیت سلامتی کلی بیمار را ارزیابی کرده و بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های کلیوی و انواع آلرژی‌ها را در بدن مشخص می‌کند. این اطلاعات نشان دهنده وضعیت عمومی سلامتی بدن فرد بوده و اگر هرگونه مشکل در سیستم بدن وجود داشته باشد از این طریق قابل تشخیص است.

 

8. آزمایش کلسترول TC

آزمایش کلسترول یکی از موارد ضروری برای آزمایش قبل کاشت مو است. سطح بالای کلسترول در خون می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل سکته قلبی باشد. پس با انجام این آزمایش پزشک می‌تواند خطر این اختلالات را ارزیابی کند، همچنین باید بدانید سطح بالای کلسترول نشانه تجمع پلاکت‌های چربی در دیواره‌های عروق باست که به طولانی شدن عمل جراحی و وقوع خطر برای بیمار منجر می‌شود. بنابراین انجام آزمایش کلسترول قبل از کاشت مو به منظور ارزیابی وضعیت قلب و عروق بیمار، جهت کنترل خطرات و پیشگیری از خطرهای احتمالی برای فرد متقاضی انجام می‌شود.

 

آزمایشات لازم قبل کاشت مو

 

اقداماتی که قبل از کاشت مو باید انجام شود

قبل از کاشت مو، چندین اقدام و آمادگی لازم است تا عمل جراحی موفقیت‌آمیزی داشته باشید و نتایج بهتری کسب کنید. در ادامه تعدادی از مراحل قبل از کاشت مو که بیماران موظف به انجام آن هستند برای شما آورده شده است:

  1. مهم‌ترین قدم قبل از کاشت مو مشاوره با پزشک متخصص می‌باشد. پزشک می‌تواند وضعیت بیمار را ارزیابی کرده و نیازهای خاص او را در نظر بگیرد.
  2. بیمار باید با پزشک خود در مورد تمامی داروها، علائم بیماری و سوابق پزشکی خود را به صورت کاملا صادقانه مطرح کند.
  3. انجام آزمایش قبل کاشت مو به تشخیص صحیح پزشک کمک می‌کند تا وضعیت عمومی بیمار را بررسی کرده و مشکلات سلامتی فرد را شناسایی کند.
  4. در برخی موارد، بیمار باید قبل از عمل کاشت مو مصرف داروهای خاص را متوقف کند. این مسئله بسیار مهم است و باید طبق نظریه پزشک انجام شود.
  5. از مصرف مواد مخدر و الکل قبل از عمل جراحی بپرهیزید، زیرا این مواد ممکن است تاثیرات منفی بر روند بهبودی پس از جراحی داشته باشد.
  6. شب قبل از انجام کاشت مو به حمام بروید سر خود را با شامپویی که به شما معرفی شده تمیز بشویید تا عاری از هرگونه چربی و آلودگی گردد.
  7. از چند روز قبل عمل پیوند مو آرامش خود را حفظ کره و از استرس دوری کنید.
  8. خواب کافی داشته باشید و از غذاهای مضر برای کاشت مو استفاده نکنید.
  9. از پیرهن دکمه‌‌ای استفاده کنید تا برای تعویض لباس مشکلی پیش نیاید.
  10. در صورتی که از اتاق عمل و سوزن می‌ترسید، حتما آن را با کادر درمان بدون خجالت مطرح کنید.

 

هزینه آزمایش کاشت مو چه قدر است؟

هزینه آزمایش خون برای کاشت مو برای همه افراد یکسان نیست و به وضعیت سلامتی فرد، بیماری‌های خاص و عوامل مختلفی مثل تعداد آزمایش‌ها، انتخاب آزمایشگاه برای انجام این کار و بیمه تحت پوشش بستگی دارد و تمامی موارد گفته شده در هزینه نهایی آزمایشات قبل از کاشت مو موثر است.

 

هزینه آزمایش کاشت مو

 

1. نتیجه‌گیری

تا اینجا متوجه شده‌ایم که انواع آزمایش قبل کاشت مو چیست و چرا انجام آن بسیار ضروری می‌باشد. برای سلامتی خود و حتی کادر درمان پیشنهاد می‌شود تمامی نکات مربوطه را رعایت کنید و به طور کامل وضعیت خود را برای پزشک مربوطه شرح دهید. برای اخذ نتیجه بهتر به شما پیشنهاد می‌شود به بهترین کلینیک کاشت مو مراجعه کنید تا با کادری متخصص و به‌روزترین روش‌ها و تجهیزات پزشکی، عمل کاشت مو برای شما انجام شود. برای انجام این کار پیشنهاد ما به شما کلینیک سیما ابراهیمی در شیراز است.

 

سوالات متداول

2. برای آزمایش کاشت مو باید ناشتا باشیم؟

بله؛ پزشک آزمایشات قبل کاشت مو را برای شما پیشنهاد می‌کند که برای انجام آزمایش خون و غیره نیاز است ناشتا باشید.

 

3. آیا ایدز محدودیتی برای کاشت مو ایجاد می‌کند؟

بله؛ ایدز از ممنوعیت‌های کاشت مو است و برای افراد مبتلا به آن کاشت مو انجام نخواهد شد.

 

4. آیا غلظت خون برای کاشت مو مشکلی ایجاد می‌کند؟

غلظت خون و انعقاد خون از ممنوعیت کاشت مو به شمار می‌روند و برای سلامتی فرد مضر خواهد بود.


مشاوره تخصصی مشاوره تخصصی

ارسال دیدگاه

مشاوره تخصصی
با کارشناسان ما در تماس باشید