عامل اصلی ریزش مو در بانوان

بازدید کننده 116 سه شنبه 23 آبان 1402 گروه: مقالات

 عامل اصلی ریزش مو در بانوان 

 

اولین عامل
مشکلات تیروئیدی (کم کاری و پرکاری تیروئید)که با مصرف دارو کنترل میشود و مشکلات هورمونی در خانومها(هورمون تستوسترون )یک هورمون استروئیدی توسط تخمدان ها و غده فوق کلیه مقدار کم تولید میشود اگر مقدار ان از حد نرمال زیاد یا کمتر شود باعث ریزش موها میشود باید توسط پزشک تشخیص داده شود ودرمان شود.
دومین عامل

کمبود ویتامین هابا انجام ازمایشات توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود .
سومین عامل
بیماری های خود ایمنی
مثل لیکن پلان که باعثریزش موها میشود

ابتدا این 3 عامل توسط پزشک متخصص تشخیص داده ودرمان شود بعد برای کاشت مو و ابرو اقدام کنی.

عوامل دیگر:

ریزش مو در زنان میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود شایعترین علت ریزش مو در زنان وراثت است که به آن ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنیک میگویند با افزایش سن رخ میدهد الگوی ریزش مو در این حالت این است که موها به مرور نازکتر و کم پشتتر میشوند و خط مو در پیشانی بازتر میشود

عوامل دیگری که میتوانند باعث ریزش مو در زنان شوند عبارتند از:

زایمان: احتمالاً در مورد ریزش مو بعد از زایمان شنیده‌اید یا دچار آن شده‌اید. بهتر است بدانید، ریزش مو در زنان شیرده به دلیل تغییرات هورمونی است. در دوران بارداری به دلیل سطح بالای هورمون‌ها ریزش مو کاهش می‌یابد و موها پر پشت تر می‌شوند. در واقع سطح بالای هورمون‌ها، موهای باقی مانده را حفظ می‌کند و مانع ریزش آنها می‌شود. بعد از زایمان، سیستم بدن به حالت طبیعی خود بر می‌گردد. در نتیجه، تار موهایی که چرخه‌ی رشد آنها به پایان رسیده، می‌ریزند. به همین علت، زنانی که تازه زایمان کرده‌اند، یک باره دچار ریزش موی شدید می‌شوند. معمولاً بعد از 2 سال بعد از زایمان، موها به حالت طبیعی خود بر می‌گردند.

• یائسگی: یکی از دلایل اصلی ریزش مو در زنان، یائسگی است. با شروع یائسگی، تغییرات هورمونی با شدت بیشتری انجام شده و هورمون های جنسی دیگر ترشح نخواهند شد. به همین علت است که بسیاری از زنان، پس از یائسگی خود، دچار ریزش موی شدید خواهند شد.
•  استرس و اضطراب: فشارهای جسمی و روحی-روانی میتواند باعث ریزش مو شود. جراحی، تب بالا، کم خونی و ترومای عاطفی میتوانند منجر به ریزش شدید مو شوند. این نوع ریزش مو معمولاً موقت است و با رفع عامل استرسی قابل درمان است
•  رژیم غذایی ناسالم: تغذیه نامناسب و کمبود ویتامینها و مواد معدنی میتواند سلامت مو را تحت تأثیر قرار دهد. ویتامینهای گروه B، آهن، روی، پروتئین و امگا-3 از جمله مواد مغذی مهم برای رشد و تقویت مو هستند
•  آلودگی محیطی: مواد شیمیایی و آلایندههای موجود در هوا، آب و محصولات آرایشی میتوانند موها را خشک، شکننده و ضعیف کنند و باعث ریزش آنها شوند

روشهای آرایش مو: استفاده از مواد رنگی، دکلره، اتو، فر، شانه و ژل میتواند موها را آسیب ببیناند و ریزش مو را تشدید کند.

 مدل موی نادرست: بستن موها به شکلی که باعث کشیدن ریشه مو شود میتواند عامل کم پشتی مو باشد. این نوع کم پشتی طاسی کششی یا انقباضی نام دارد. اگر پیاز مو آسیب ببیند کم پشتی دائمی میشود.

قرص های ضد بارداری، از تخمک گذاری به روش طبیعی جلوگیری می کنند. به همین علت است که منجر به تغییرات هورمونی شده و در نهایت تار موهای زنان را به شدت نازک می کنند.

کرم حلقوی و انواع عفونت قارچی : قارچی به نام کرم حلقوی وجود دارد که اگر روی پوست سر ما قرار بگیرد، باعث شروع ریزش مو می‌شود. علاوه بر ریزش مو، پوست سر در همان ناحیه ریزش مو، پوسته پوسته، قرمز و دچار خارش می‌شود و شکل کچلی دایره‌ای از خود به نمایش می‌گذارد وجود عفونت قارچی در سر می تواند منجر به ریزش موی کف سر شود که شباهت بسیاری به ریزش موی سکه ای دارد اما نباید با آن اشتباه گرفته شود علت اصلی ریزش موی سکه ای، مشکلات عصبی و استرس است. اما عفونت های قارچی مانند پسوریازیس را باید با داروهای ضد قارچی درمان کرد.

 

 

 

 

 

 


با کارشناسان ما در تماس باشید